Uw zoekresultaten

FAQ Eifelhome

Hieronder staan een aantal veel voorkomende vragen. Wij raden u toch aan goed te informeren voordat u de stap gaat maken om een object te kopen in Duitsland. Neem bijvoorbeeld contact op met een makelaar uit de regio en een financieel adviseur. Lees de FAQ rustig door, wellicht beantwoorden wij hiermee al veel van uw vragen.

 

Vragen voor de koop:

Waarom staat het adres van de objecten soms niet aangeven?
Anders dan in Nederland worden sommige huizen aangeboden zonder adresgegevens, omdat de Duitse makelaar middels een zogenaamde “Nachweis” moet aantonen dat hij aan de potentiële koper het huis heeft aangeboden.

 

Zit de keuken in de prijs?
De keuken zit officieel in Duitsland niet in de prijs. Vaak wordt deze wel meegenomen in de onderhandeling. Vraag dit na bij de makelaar.
Hoe werkt een olie centrale verwarming?
In de Eifel is de kans klein dat u aangesloten bent op een gasnetwerk zoals wij die in Nederland kennen. Sommige huizen hebben wel gastanks (LPG), maar de meeste verwarmingen draaien op olie of elektrisch. Het oliesysteem werkt hetzelfde alleen de brandstof is anders. Er zijn verschillende olieleveranciers die aan huis de tank komen vullen. De systemen werken hetzelfde en veiligheid wordt gewaarborgd door TÜV controles. Dit valt te controleren aan de TÜV stickers op de verwarmingsinstallatie. Het verschil bij een oliesysteem is dat u per levering in 1x een bedrag betaalt (voor de geleverde olie) en niet een vast maandelijks bedrag per maand aan de gasleverancier.

 

Waarop moet ik letten bij een bezichtiging?
Uiteraard moet u letten op de gebruikelijke zaken (scheuren in wanden, vochtplekken, scheve dakgoten, rotte kozijnen, bestemmingsplannen, buren, faciliteiten etc.). Maar kijk ook naar de zon-stand (schotel wijst altijd naar het zuiden), drukte van de straat en voorzieningen in het (nabij gelegen) dorpje zelf. De faciliteiten in de omgeving zijn ook erg belangrijk. Hoe ver is de dichtstbijzijnde supermarkt (Laden). En let op het bereik van de mobiele telefoon bij het object. Sommige locaties in de Eifel hebben slecht bereik, of zelfs helemaal geen bereik. Vraag de makelaar ook naar de internetverbinding.

 

Kan ik het object laten taxeren?
Wij raden u altijd aan om een taxatie te laten doen door een architect. Kosten zonder rapport zijn rond de 300,- Euro, en met rapport rond de 800,- Euro. In het kader van de hypotheekverstrekking moet u daarnaast rekening houden met taxatiekosten.

 

Hoe zit het met het energielabel?
In het kader van de Europese regelgeving moeten ook in Duitsland de meeste woningen bij verkoop (of bij verhuur aan een nieuwe huurder) voorzien zijn van een energielabel. Ook wel Energieausweis, of Energiepass genoemd.

 

Is een optie mogelijk?
Een optie nemen op een woning is in Duitsland niet gebruikelijk. Dit betekent dus dat u snel moet kunnen beslissen. Dus regel bijvoorbeeld eerst de zekerheid van een hypotheek voordat u een bod uitbrengt of zelfs voordat u gaat bezichtigen. Zo kunt u snel handelen als u daadwerkelijk ook interesse heeft en vist u niet achter het net.

 

Hoe kan ik een hypotheek regelen?
Er zijn twee mogelijkheden; in eigen land een hypotheek regelen of in Duitsland. Wat vaak het geval is bij een hypotheek in eigen land is dat de bank een tweede hypotheek op uw huis in eigen land wilt afsluiten. Wij raden altijd aan om ook bij Duitse banken te kijken. Zij hebben meer verstand van de vastgoedmarkt en zijn daarom vaak in staat om betere voorwaarden te bieden. Daarnaast is de hypotheekrente lager in Duitsland als in Nederland. Daarentegen vraagt de Duitse bank een startkapitaal om het huis mee te financieren. Duidelijke en transparante voorlichting met betrekking tot het financieren van uw nieuwe woning in Duitsland is daarbij noodzakelijk. Eifelhome heeft een goede financiering- en verzekeringspartner die actief is op de Duitse markt, maar communiceert met u in uw eigen taal. Neem contact op met Eifelhome en wij helpen u graag verder.

 

Vragen over de daadwerkelijke koop:

Kan ik ontbindende voorwaarde opnemen in de koopovereenkomst?
Ontbindende voorwaarde in de koopovereenkomst, is in Duitsland niet gebruikelijk. Het is mogelijk dit aan te vragen bij de notaris, daaraan zijn wel extra kosten verbonden. Van een voorlopige koopovereenkomst wordt in Duitsland geen gebruik gemaakt.

 

Wat zijn de taken van de notaris?
Het opmaken van de koopakte en het controleren van het Grundbuch (kadaster). Hij stelt zich op de hoogte of en welke belastingen en beperkingen op het onroerend goed rusten. Het inlichten van de verantwoordelijke dienst voor de ruimtelijke ordening van de gemeente over de grondverkoop. Het inlichten van de belastingdienst, die de koper de aanslag voor de overdrachtsbelasting stuurt. Het aanvragen van de eigendomsoverdracht bij het kadaster. Lees meer hierover…..

 

Vanaf wanneer bent u officieel eigenaar?
De koper wordt pas eigenaar als de inschrijving in het Grundbuch een feit is. U kunt zich ook zelf op de hoogte stellen van de inhoud van het Grundbuch door een kopie op te vragen. Via het Grundbuch kunt u bijvoorbeeld informatie over de ligging en grootte van het stuk grond aan de weet komen. En niet onbelangrijk of er Grundschulden en/of hypotheken op rusten.

 

Wat is een Auflassungsvormerkung?
Aantekening in het Grundbuch. De koper kan zich beschermen tegen het tussentijds verkopen door de verkoper, door een aantekening (“Auflassungsvormerkung”) in het Grundbuch via de notaris te laten maken. Dit is zeker aan te raden.

 

Welke kosten zijn er gebonden aan het kopen van een object?
Deze kosten bestaan uit:  Notar/Grundbuch: 2-3%, Grund Erwerbsteuer: 5% (overdrachtsbelasting), Makelaarskosten: tussen de 3 en 6% (excl. 19% Mehrwertsteuer), afsluitkosten hypotheek 1%. Tip, bespaar overdrachtsbelasting door inventaris (zoals bijv. keuken en meubels) apart te vernoemen in de overeenkomt. Hierover betaalt u dan geen overdrachtsbelasting.

 

Hoeveel makelaarskosten moet ik betalen?
De makelaar zal de courtage in rekening brengen bij de koper. Dat geldt in principe ook, indien u alleen maar gebruik maakt van een aanbod dat hij u uit zijn woningvoorraad doet en u hem dus geen zoekopdracht hebt gegeven. Gebruikelijk is dat de koper 3% – 6% makelaarscourtage van de verkoopprijs betaalt.

 

Vragen na de koop:

Wanneer moet ik wat betalen en aan wie?
De koopsom dient voldaan te worden op de in de koopovereenkomst afgesproken datum van overdracht maar pas na opdracht van de notaris (Fälligkeitsmitteilung). Er zijn echter kosten welke u eerder dient te voldoen, zoals: notariskosten, grunderwerbsteur (overdrachtsbelasting) en makelaarscourtage.

 

Moet ik een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten?
In Duitsland kunt u veel sneller en voor grotere bedragen aansprakelijk worden gesteld dan in Nederland. Het is daarom sterk aan te bevelen om zo vroeg mogelijk een op de Duitse aansprakelijkheidsregels afgestemde – en dus in ieder geval Duitse – Privathaftplicht – Versicherung af te sluiten.

 

Wat als er gebreken gevonden worden na de koop?
De verkoper staat in voor de kwaliteit van het huis zoals hij het kent. Verzwijgt hij een feit dat hij had moeten kennen dan kunnen later de reparatiekosten of schadevergoeding op hem verhaald worden en bij zeer ernstige gebreken kan het contract zelfs ontbonden worden. Dit klinkt geruststellend, maar u moet kunnen aantonen dat hij ze kende en er kan natuurlijk getwist worden over of hij een gebrek al dan niet heeft gemeld. Dit is net als in Nederland, u moet zelf vooraf onderzoeken of het object geen grotere gebreken vertoont. Ook als u via een makelaar een huis koopt, biedt dit geen garanties. Vraag voor de aanschaf hulp van een architect (taxateur) voor een taxatie/onderzoek.

 

Moet ik een opstalverzekering afsluiten?
Zonder brandverzekering kunt u niet. Op het moment dat onroerend goed in Duitsland wordt gekocht d.w.z. de overdracht plaats vindt, is in de meeste gevallen het desbetreffende pand nog verzekerd bij de opstalverzekeraar van de vorige eigenaar. De opstalverzekering gaat in eerste instantie over naar de kopende partij. Nadat de “Grundbucheintragung” d.w.z. de overdracht is vastgelegd, heeft de nieuwe eigenaar 1 maand de tijd om de opstalverzekering op te zeggen en onder te brengen bij een andere verzekeringsorganisatie. Controleer deze verzekering in ieder geval goed, zodat u niet onderverzekerd bent.

Vergelijk Advertenties